Tot een jaar of 10 geleden liepen we massaal achter iedere nieuwe gezondheidstrend aan.

Ik noem bijvoorbeeld een Sonja Bakker en de kokosolie trend. Je kon je nergens vertonen zonder dat iemand begon uit te leggen wat de trend inhield en waarom je zeker ook aan de kokosolie, matcha thee of quinoa moest.

Bij de nieuwe ontwikkelingen of trends draait het veel meer om persoonlijke behoeftes. Ieder van ons gaat op zoek naar de trend die bij hem of haar past, uiteindelijk zijn we allemaal uniek toch? Als er al een rode draad is bij deze ontwikkeling is het ‘plantaardig eten’ oftewel eten zonder vlees. In Amerika heb je al een tijdje de ‘groenteslager’! Deze ‘groenteslager’ maakt bloemkoolbiefstuk, courgette steak en tartaar van bieten en augurk.

In Amerika heb je al een tijdje de ‘groenteslager’!

En niet alleen op food gebied zie je deze trend, ook op sport en op het gebied van ontspanning. Tevens gaan we steeds meer het belang inzien van het voorkomen van een burn-out. Ook daarvoor gaan we op zoek naar wat het beste bij ons als persoon past. Gezamenlijke vakanties en hobby’s blijven natuurlijk belangrijk in relaties maar het zal steeds gewoner worden om er als individu op uit trekken. Bijvoorbeeld een week yoga retraite, een back to basic trip met je rugzak of een weekje totale rust aan de kust.

We gaan bewuster testen en de vraag naar natuurlijke cosmetica zal toenemen.

Op het gebied van cosmetica zal deze trend zeker doorzetten, want ook daar gaan we op zoek naar wat het beste bij ons als individu past. Dat deden we natuurlijk al maar nu komt er veel meer nadruk op te liggen en rennen we niet meer massaal naar de beauty salon of parfumerie om die ene nieuwe veelbelovende crème te kopen. We gaan bewuster testen en de vraag naar natuurlijke cosmetica zal toenemen. En dat past dan weer bij de huidige bewustwording van onze levensstijl en onze zorgen om het milieu.