Waarom waren voor mij de double unders, ook wel struggle unders genaamd eigenlijk zo’n struggle? (Een double under: in één sprong twee keer het touw ronddraaien, het liefst zo snel mogelijk.)

1: na het oefenen zag ik eruit alsof ik een SM kelder bezocht had.

2: tijdens het oefenen kwam ik er ALTIJD achter dat ik van te voren naar het toilet had moeten gaan. Wij vrouwen hebben daar soms last van bij hoge druk op de blaas. Dus als je springt, springt en springt als een malle……juist ja. En nee ik ben niet de enige, ik hoor dat heel vaak van mede CrossFitters.

3: zaten er DU in een WOD begon ik al te zuchten want de negatieve gedachte “kan ik niet” zat onmiddellijk in mijn hoofd.

Wat heeft me dan uiteindelijk geholpen om ze toch redelijk onder de knie te krijgen, begrijp me goed ik ben nog steeds geen DU queen en soms lukken ze ook niet maar het gaat steeds beter, af en toe zelfs 20 achter elkaar.

“Inderdaad het kwartje viel, hoe vaak oefende ik nou helemaal?”

Om maar even bij het oefenen te blijven, wat me heeft geholpen is een opmerking van een van mijn trainers in weert (Bas): “de sporters die de DU redelijk snel onder controle hebben zijn degenen die voor of na elke training dat springtouw pakken en gaan oefenen”.

Inderdaad het kwartje viel, hoe vaak oefende ik nou helemaal? 1 keer in de 3 maanden max,  als ze in een WOD zaten deed ik lekker veilig mijn singles want dat kan ik razendsnel, ik doe er zo 100/150 achter elkaar. Wat me ook geholpen heeft is de afspraak die ik maakte met de eigenaar van de sportschool in Weert (Willem): “ik ga elke dag minstens 10 minuten thuis DU oefenen totdat ik ze beheers”. En dat heb ik gedaan, het springtouw heeft alle hoeken van de kamer gezien maar iedere keer pakte ik het weer op en hield me aan mijn afspraak. Vier weken later werd mijn geduld beloond, ik durfde te zeggen dat het eindelijk lukte, wat een overwinning!!!

“Mijn springtouw heeft alle hoeken van de kamer gezien”

Als laatste was voor mij een tip nuttig die ik hoorde tijdens het bekijken van een filmpje op YouTube: “hou je handen laag” ik had mijn armen dicht genoeg bij mijn lichaam maar ging tijdens het springen met mijn handen en onderarmen steeds naar voren.

Ik heb zelfs al een keer de aangepaste WOD Annie gedaan in de Asten box met DU, mega trots was ik.

Annie:
50-40-30-20 and 10 reps
Double-unders
Sit-ups met wall ball
Planking

Bron: buzzfeed.com

More My Power Blogs

Chantal’s Sportchallenge week #6: De Finale

Het idee was om voor mijn vakantie met onze stunning editor in chief Judith Mooren 3,5 kilo af te vallen. En ik wilde mijn sporten weer oppakken. Is dat gelukt?

Casa de la Memoria

Keuzes, keuzes, het is de expositie geworden en wat was dat een goede keuze. Overal interactieve schermen met informatie over onderwerpen naar keuze; politieke voor-(en achter-)uitgang, persvrijheid, het leven van normale mensen en hun bijzondere verhalen, etc

De 6 weken challenge van Chantal #1

De aankomende weken neem ik jullie mee in mijn sport struggles. Mijn doelstelling is: 3,5 kilo afvallen, maar voornamelijk fit worden. Per week wil ik 3x gaan sporten. Het sportschool abonnement heb ik immers niet voor niets!